הרפו ודעו את ד’

מספר מחקרים שבדקו את הסיבות לכישלונות בעבודה ובקריירה מצביעים על כך שהן מתרכזות בעיקר בתחום של פגמים באישיות ופחות בחוסר ידע או כישורים מתאימים. בתקופות של יציבות כלכלית, עומדת מאחורי מרבית הפיטורים מהעבודה, אי יכולת להסתדר עם האחרים.

לפיכך, עלינו להיות מעוניינות ביותר לבצע תכנית יעילה לשיפור עצמי.

נערים ונערות הנושרים מבית הספר הם מקור לדאגה להוריהם, לאנשי החינוך ולרבנים כאחד. בת השש־עשרה העוזבת את הסמינר סובלת לעתים קרובות מבעיות הסתגלות לא פחות מאשר אי התאמה שכלית.

חוסר יכולת לציית לסמכות, להתמודד עם אכזבה, או לשתף פעולה עם חברות לכיתה, מוביל לבעיות בלימודים – ואלה מלבים ומגבירים את תסכולי התלמידה.

בחורי ישיבה רבים נושרים בשל בעיות נפשיות, שאין להם ולא כלום עם כושר שכלי.

אישה המוותרת פעמים רבות על הזדמנות לרכוש השכלה, מחריפה לעתים קרובות את בעייתה, כי תחושת הכישלון וחוסר השלמות שהיא נושאת איתה כל חייה לאחר שחינוכה נקטע, מוסיפים להרגשת חוסר ההתאמה שלה במשך שנים. החינוך למעשה הוא תהליך שנמשך כל החיים, וכאשר אנו מאפשרות לבעיות הנפשיות שלנו לחבל בהתקדמותנו, אנו יוצרות כישלונות אשר רק יפגמו עוד יותר באישיות שלנו. בשביל המשך צמיחתנו ורכישת מידע מועיל, כדאי שנעמיד את התכנית לשיפור עצמי גבוה בסולם העדיפויות שלנו.

סכסוכים בחיי הנישואין, גירושין רבים – שורשיהם בבעיות נפשיות של אחד מבני הזוג או שניהם גם יחד.

קשיים כלכליים, התעללות רוחנית, בעיות עם החותנים – הם עדויות לחוסר הסתגלות של אנשים בעלי פגמים באישיות.

בני אדם לא בוגרים מתקשים תמיד ביחסי גומלין עם הזולת, הדורשים הקרבה, פשרה וגילוי אחריות.

האומללות שבקשרים כאלה מושלכת תכופות באורח בלתי הוגן על ילדיהם, ואישיותם נחבלת כאשר הם נלכדים בצורה אכזרית במעגל של סבל טרגי.

“אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה” לפעמים עד דור רביעי וחמישי. בנביא )ירמיה ל”א, כ’ח; יחזקאל י”ח, ב'( ובתורתנו הקדושה) שמות כ’, ה'( נאמר כי ישנן פעמים שהדור השלישי ואף הרביעי משלמים על חטאי הוריהם.

התעלמות ההורים ופגמים באישיותם פוגעים באופן טבעי בילדיהם חסרי האונים, הנתונים להשפעתם.

אחת הבעיות הקשות ביותר היא הרס הבית והמשפחה וההשלכות האיומות שיש לכך על הדורות הבאים החסרים את הטיפוח האוהב של מבוגרים מאוזנים. אין הצדקה טובה מזו לניצול נרחב של התכנית לשיפור עצמי.

סקירה קצרה זו של טווח בעיות האישיות ניתנת כאן כדי להרחיב את זווית הראייה הצרה מדי, ולהפריך את ההנחה והדעה שבעיות כאלה, גם אם הן רציניות לגבי האישה, האדם, או הילד שסובל מהן, חשיבותן מועטה יחסית לאחרים.

כל בעיה של אישיות משפיעה על אין־ספור חיים אחרים דרך יחסי גומלין בין־אישיים ומקרינה על המעגלים השונים של המשפחה, החברה המתרחבת, בית הספר וקשרי העבודה.

התפוררות חברתית והתפוררות של אישיות היחיד תלויות זה בזה. הרבה פעמים איננו שמות לב כי אחת שסובלת משפיעה על משפחה שלמה, קבוצה או כיתה. אין להקל ראש בחומרתן של בעיות נפשיות ואין צורך להדגיש את חשיבות הטיפול במקרים אלו.

בדורות הקודמים נחשבו תכניות לשיפור עצמי למותרות ולבריחה משעמום.

אך כיום, תכניות אמיתיות לשיפור עצמי מהוות גורם משיכה הולך וגדל לנשים. שיפור הכישורים והשגת ידע והעשרה מהווים כולם נושאים בעלי ערך כשלעצמם, אך הצורך הרב ביותר לשיפור מצוי בכיוון של בניית אישיות בריאה ומאוזנת.

דרושה מידה רבה של כנות כדי להשתנות במובן האמיתי של המילה.

ההגנות הטבעיות של האדם עושות את השינוי מכאיב ומאיים, וישנן ציניוֹת הסבורות שבכל שיפור עצמי יש צביעות. שיפור עצמי אינו חלום אלא אפשרות מציאותית שניתן להשיגה בעזרת תכנית שתנצל שיטות רבות. ‘מוּדע’ ו’תת מוּדע’ הם ביטויים שאנו משתמשות בהם כדי לתאר פעילויות שונות של המוח.

בפועל, המוח שלך הוא איבר בגוף השוקל כקילו וחצי ומורכב מכ־ 100 מיליארד תאי עצב, שכל אחד מהם יוצר קשרים לאלפי תאים אחרים.

הקשרים בין התאים מתרחשים באמצעות אותות אלקטרו־כימיים. “אל תיתפסי למילים ‘מודע’ ו’לא מודע’, הן אינן משהו אמיתי. הן רק דרך יעילה לתאר התרחשויות שעוזרות לנשים בתהליך השינוי. ‘מודע’ מוגדר כל מה שאת מודעת לו ברגע נתון, ו’לא מודע’ זה כל היתר”, כך על פי ציטוט מתוך הספר Frogs Into Princes שנכתב על ידי מפתחי ה־ NLP – ד”ר ריצ’רד בנדלר וד”ר ג’ון גרינדר. כך שאין באמת חלק מוגדר שאת יכולה להגיד – זה המודע וזה התת מודע. אבל דמייני לרגע שישנם שני חלקים כאלו.

המודע זה אותו חלק שאחראי לחשיבה המסודרת וההגיונית, הוא השולט במיקוד שלך ברגע זה.

ג’ורג מילר, פסיכולוג קוגניטיבי אמריקאי, פרסם בשנת 1956 מאמר שבו הוא מדווח על מספר הקסם: 2 – + 7 )שבע פלוס מינוס שתיים( – זו כמות יחידות המידע שאדם יכול להכיל בצורה מודעת ברגע נתון.

מה שאומר, שביום טוב אנחנו מסוגלות להתמודד עם 9 יחידות, וביום פחות מוצלח עם חמש. מספר הקסם הזה מסביר מדוע מספרי הטלפון הם בעלי מקסימום 9 ספרות, או מדוע נוח לנו יותר לזכור יחידות של 3 ספרות, תת המודע הוא אותו חלק ששולט בגוף שלך, בפעילות הלב, בנשימות, ובאין־סוף פעולות מורכבות נוספות. תת המודע הוא גם המקום בו מאוכסנים כל הזיכרונות שלך, היצירתיות שלך והחוכמה שבך.

תת המודע שלך מנהל בכל רגע נתון כ־ 2 מיליון פעולות שונות. כאשר את ישנה, החלק המודע שלך נח גם כן; לעומת זאת, תת המודע שלך ממשיך להיות בפעילות מלאה, והוא מעבד ומאחסן את כל המידע שאגרת במהלך היום. כל התנהגות וכל הרגל שיש לך מנוהלים על ידי תת המודע. כפי שהנהיגה היום זו מיומנות שיש לך, כך גם התנהגויות אחרות שלמדת. כאשר אנחנו נולדות, אנחנו מגיעות לעולם עם שני פחדים בלבד – פחד מרעש ופחד מנפילה, כל יתר הפחדים הם נלמדים. כאשר נולדת, ידעת כיצד לבכות כאשר משהו חָסַר או כאב לך, וחייכת או צחקת כאשר הרגשת תחושות טובות ונהנית.

את רוב ההתנהגויות וההרגלים שלך למדת ככל שגדלת.

כל הפחדים שיש לך וכל ההתנהגויות וההרגלים שלמדת במהלך השנים, הם ביטוי ליכולת המופלאה של המוח שלך, והם מיומנויות שאת מתרגלת אותן שוב ושוב והופכת להיות מאסטר בהן.

המיומנויות הללו יכולות להיות: כיצד להרגיש מצוין, איך להירגע, איך להתלהב מדברים, והן גם יכולות להיות: כיצד להיכנס לדיכאון, איך להיות הססנית, איך להיכנס למתח, איך להיכנס לפניקה. כל ההתנהגויות הללו הן מיומנויות שרכשת אחרי שנים של אימון.

מסקנה: כל התנהגות היא ‘הישג’ של תת המודע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הוספת כרגע מוצר לסל :)

Open chat
1
צריכה עזרה?
👋🏻 היי!
איך אוכל לעזור?
דילוג לתוכן